در هنگام خرید قطعات الکترونیکی باید به چه نکاتی توجه کرد؟

buy-electronic-component-guide

امروزه با تنوع بسیار زیادی که قطعات الکترونیکی دارند، انتخاب دقیق و مناسب از بین آنها کاری تخصصی و دشوار است. گاهی اوقات نیز مهندسان و فعالان حاضر در این عرصه توجه کافی به اهمیت انتخاب قطعات ندارند و آن را دست کم میگیرند.

در این مقاله به طور کامل توضیح خواهیم داد که در فرایند خرید قطعات الکترونیکی باید دقیقاً به چه نکاتی توجه کنید تا دچار پشیمانی و دردسرهای مرجوع کردن کالا نشوید. پس با ما همراه باشید.

حساس‌ترین و چالش برانگیز ترین مرحله در طراحی و تولید محصول الکترونیکی را می‌توان انتخاب قطعات مناسب دانست. در اینجا قصد گفتن نکات برای خرید تک تک محصولات را نداریم، زیرا جواب واحدی برای آن وجود ندارد و هر قطعه ای مانند خازن، مقاومت، ترانزیستور، IC دیجیتال، میکروکنترلر، رله و غیره خصوصیات و نکات خاص خود در خرید را دارند که بررسی آنها قطعاً در یک مقاله نمی گنجد. جواب ما این است که چه نکاتی را باید در هنگام خرید قطعات الکترونیکی مناسب در نظر داشته باشید.

با در نظر داشتن موارد زیر در طراحی و تولید عملکرد بهتری خواهید داشت:

* طراحی فشرده، کم حجم و سبک وزن

* طراحی که آسان تولید و اسمبل شود

* اقتصادی ترین نوع طراحی

* بهینه ترین طراحی برای مصرف انرژی کمتر

* طراحی با کمترین قطعات ممکن

* بهینه ترین طراحی از لحاظ اتلاف گرمایی

در ادامه به بررسی پارامترهای می‌پردازیم که در انتخاب مناسب به شما کمک می کند و امیدوارم در پروژه های بعدی شما مورد استفاده قرار گیرد.

buy-electronic-component-points

از قطعاتی استفاده کنید که در طراحی های اثبات شده پیشین به کار رفته اند.

اشتباه نکنید! این به معنی استفاده از قطعات دست دوم نیست. در واقع بهترین و آسان ترین راه برای انتخاب قطعات مناسب الکترونیکی، استفاده از طراحی هایی است که قبل تر به وسیله خودتان انجام شده یا از منبع معتبر دیگری تهیه شده باشد. با این راه حل احتمال خطا در انتخاب قطعات نامناسب کاهش پیدا کرده و شانس بوجود آمدن مشکلات فنی در مدار و خرید قطعات اضافی کمتر می شود.

اما این راه حل یک نکته ظریف هم دارد: به یک طراحی ثابت و قدیمی اکتفا نکنید و شانس استفاده از مزیت های قطعات جدید را از خود سلب نکنید. قطعات جدید و بروز مزیت هایی مانند فشرده تر بودن، مصرف بهینه تر انرژی و طول عمر بیشتر دارد که قطعا کیفیت محصول نهایی را بالاتر می برد. در طراحی های جدید خود به قطعات جدید نیز فرصت حضور بدهید، اما اگر فرد متخصصی برای مشورت یا اطلاعات کافی برای استفاده از آنها را ندارید، به همان طراحی های قدیمی اعتماد کنید.

راهنمای خرید LCD؛ ال سی دی گرافیکی، کاراکتری، TFT یا اولد بخریم ؟
خواندن این مقاله

اکنون به بررسی نکات اصلی در انتخاب صحیح قطعات الکترونیکی می پردازیم:

مهم ترین نکات هنگام خرید قطعات الکترونیکی

۱- تولید کننده

تولیدکنندگان قطعات مورد نیاز خود را به دقت انتخاب کنید. ترجیحا شرکت‌هایی را انتخاب کنید که دارای اعتبار و مشهور به تولید قطعات با کیفیت هستند. همچنین نکته مهم دیگر به همراه داشتن اسناد و مدارک کامل بهمراه محصول می باشد، برای مثال داشتن لیست کامل اطلاعات، کاربرد های متداول، طرح های رفرنس و آزمایش های کیفی انجام شده روی محصول، می تواند مزیتی برای تولید کننده باشد و کار طراح و مجری در فرآیند تولید را بسیار آسان‌تر می کند. همچنین اگر سوالی برای شما مطرح شود که در مدارک موجود نباشد، داشتن پشتیبانی فنی از طریق ایمیل یا سایت می تواند از خصوصیات ارزشمند تولید کننده معتبر باشد.

۲- پیچیدگی در کاربرد مدار

electronic-component-complicated

بگذارید با یک مثال این نکته را بازگو کنیم، تصور کنید که می خواهید به یک آمپلی فایر، قسمت کنترل از راه دور را اضافه کنید. دو گزینه پیش روی خود خواهید داشت:

* مدار اصلی را طراحی کنید و یک مدار مجزا به عنوان فرستنده رادیویی به آن اضافه کنید.

* در همان مدار اصلی قطعه فرستنده را طراحی کنید و به کار ببرید.

انتخاب شما باید قطعاً گزینه دوم باشد، اما این انتخاب احتمالا به هزینه بالاتر ختم خواهد شد. بهتر است در انتخاب قطعات الکترونیکی، پیچیدگی کاربرد آنها را در نظر بگیرید. یعنی بسنجید که آیا فشرده تر بودن، راحتی در فرایند تولید یا مصرف بهینه داشتن قطعه، ارزش هزینه اضافه تر را دارد یا خیر. با روشن شدن این موضوع، قطعا انتخاب های به جا و مطمئن تری خواهید داشت.

۳- پارامتر های الکتریکی (ولتاژ، جریان، قدرت، دقت، زمان واکنش سرعت و غیره)

این مورد اصلی‌ترین قسمت در انتخاب قطعات برقی و الکترونیکی است. برای مثال وقتی که می خواهید یک مقاومت انتخاب کنید باید به مقدار مقاومت، تلورانس آن (میزان بیشتر یا کمتری که مقاومت می تواند تحمل کند) بهینه بودن دما، ولتاژ مورد نظر و غیره دقت کنید. یا مثال دیگر می‌تواند IC مبدل DC به DC باشد، مقادیری که باید مورد توجه قرار گیرد می‌تواند ولتاژ ورودی، دقت ولتاژ خروجی، وجود داشتن محافظت های داخلی در برابر جریان بیش از حد، ولتاژ بیش از حد، قطع کردن برق در کمبود ولتاژ یا خاموش کردن در حرارت بیش از حد و غیره باشد.

به یاد داشته باشید قبل از خرید قطعات، بهتر است لیست کاملی از خصوصیات و پارامترهای مورد نیاز خود تهیه کنید تا در هنگام انتخاب، دچار سردرگمی، اتلاف وقت یا اشتباه نشوید.

۴- پارامترهای مکانیکی (ابعاد، بسته بندی، وزن و غیره)

electronic-component-mechanical-parameters

در نظر گرفتن ابعاد فیزیکی و مکانیکی نیز از دیگر اولویت‌های مهم در انتخاب قطعات الکترونیکی است. بهتر است برای شروع این سوالات را از خود بپرسید:

* چه محدودیت هایی در فضای طراحی خود دارید؟

* آیا با قطعات بزرگتر به مشکل بر نمی خورید؟

معرفی 4 تولیدکننده برتر IGBT در جهان
خواندن این مقاله

* آیا قطعات باید تا حد امکان فشرده و سبک وزن باشند؟

البته با کوچک تر و فشرده تر شدن قطعات، طراحی، اسمبل، تست و تعمیر کردن محصول. تولید شده نیز مشکل تر خواهد بود. نکته حائز اهمیت دیگر این است که بسته بندی های surface mount  علی رغم حجم فوق العاده کم، برای لحیم کاری دستی بسیار مشکل ساز هستند و می‌توانند فرایند تولید را دچار مشکل کنند. همچنین وزن محصولات مساله مهم دیگری است و به ۲ دلیل باید سعی کنید وزن نهایی محصول شما به حداقل برسد:

اول اینکه هزینه‌های جابه‌جایی و ارسال را کاهش می دهد و دوم  اگر محصولی شما نیاز به جابجا کردن (portable)  یا حتی گجت پوشیدنی باشد، وزن نهایی از پارامترهای مهم آن خواهد بود.

۵- پارامترهای محیطی (دما، رطوبت، فشار و لرزش)

در نظر گرفتن موارد فوق هنگام خرید قطعات الکترونیکی می تواند بسیار کارساز باشد. از خود بپرسید که آیا می خواهید از این قطعات در بازه دمایی یا محیطی خاصی استفاده کنید؟ یا رطوبت و فشار غیر معمول در محیط استفاده وجود دارد؟

با محاسبه و پیش‌بینی این عوامل، می توانید گزینه های مناسب تری را هنگام خرید انتخاب کنید و قطعات شما در حین کارکرد دچار افت یا مشکل در عملکرد نخواهند شد.

۶- موجود بودن طولانی مدت

اگر در حال طراحی محصولی هستید که قرار است به طور مداوم و به مدت چندین سال تولید شود، یا دستگاهی دارید که نیازمند تعمیر و نگهداری است، پس باید موجود بودن قطعات استفاده شده در آن را حتماً بررسی کنید. ترجیحا از قطعات قدیمی و از دور خارج شده در طراحی استفاده نکنید، زیرا بعدا برای تان مشکل ساز خواهند بود. این قطعات می توانند از جمله IC ها، MCU ها، کانکتورها و صفحه نمایشگر باشند که اگر از مدل های به روز و موجود در بازار استفاده شود، در فرآیند تولید طولانی‌مدت و تعمیر و نگهداری دچار مشکل نخواهید شد.

۷- هزینه

electronic-component-cost

قطعا شما هم دوست دارید قطعات با کیفیت ولی با قیمت پایین خریداری کنید، اما پیشنهاد ما به شما این است که هیچ وقت کیفیت را فدای قیمت نکنید، مخصوصا در قطعات الکترونیکی. زیرا با کمی هزینه بیشتر برای قطعات می توانید به کارایی بیشتر، عملکرد بهینه گرمایی، مصرف انرژی کمتر، ابعاد کوچک تر، وزن کمتر و حتی طول عمر بیشتر دست پیدا کنید که قطعاً ارزش هزینه اضافه تر را خواهد داشت.

حال که نکات لازم برای خرید قطعات الکترونیکی را می دانید، می توانید با خیالی آسوده تر به سفارش قطعات مورد نیز خود بصورت فیزیکی یا آنلاین بپردازید. بخاطر داشته باشید که همکاران ما در سایت هادی بان الکتریک در هر زمانی پاسخگوی سوالات فنی شما هستند و مشاوره های تخصصی ارائه می دهند که می تواند برای شما بسیار مفید باشد. اگر هرگونه سوالی در رابطه با خرید قطعات الکترونیکی داشتید و یا اینکه به مشاوره رایگان و تخصصی نیاز داشتید، می توانید از طریق شماره ۰۲۱۸۸۵۵۹۸۳۴ با ما در ارتباط باشید.

اشتراک‌گذاری

یک نظر

  1. ریحانه علیزاده پاسخ

    سلام
    معرفی خوبی بود. بعضی از این محصولات رو ندیده بودم، ممنون که باعث شدید با این محصولات آشنا بشیم.

  2. آدرینا حیاتی پاسخ

    خرید قطعات الکترونیکی می‌تواند یک تجربه مفید باشد. پیش از خرید، بهتر است به مطالعه و پژوهش بپردازید تا قادر به انتخاب بهترین قطعات برای نیازهایتان باشید. همچنین، قیمت و کیفیت را قبل از خرید مقایسه کنید تا از تباهی‌های احتمالی جلوگیری کنید. حتما از فروشندگان معتبر خرید کنید.

  3. رها محمدی پاسخ

    من قبل از این، دیتایی در رابطه با نکات خرید قطعات الکترونیکی نداشتم ولی الان یه سری نکات اولیه را می دانم . ممنون

  4. رضا سپید پاسخ

    بهترین راه برای اطمینان از کیفیت قطعات الکترونیکی خریداری شده، توجه به سابقه فروشگاه‌های معتبر است. توصیه می‌شود قبل از خرید، نظرات و تجربیات دیگران را درباره فروشندگان و محصولات موردنظر مطالعه کنید. این کار به شما در انتخاب بهتر کمک می کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *